• https://api.whatsapp.com/send?phone=05521012184
  • https://www.twitter.com/@kifsamer
  • https://www.instagram.com/psikologizzetgullu
  • https://youtube.com/@psikologizzetgullu
Algı Tamircisi
www.izzetgullu.net
YÜZDE DOKSANI İNSANİ OLACAK OLAN BİR SİSTEM NASIL İSLAMİ OLABİLİR
26/03/2014
Facebookta bir ileti dolaşıyor.
 
"Şeriat Kur'anda "Allah'ın hükümleri" yani Kur'an-ı Kerim demektir. Öyleyse "şeriat istemiyoruz" diyenler Allah'ın hükümlerini istemiyoruz demiş, dolayısı ile de günaha girmiş hatta dinden çıkmış oluyor. Böylece ebedi cehennemi kazanıyor" deniliyor, ikazda bulunuluyor.

Şeriatın Kur'andaki anlamı Allah'ın hükümleri yani Kur'an demektir tamam, doğrudur. Peki bazıları bu kelimeyi Allah'ın hükümleri yani Kur'anın kendisi manasında mı kullanıyor?

Hayır!

Allah'ın tüm hükümleri demek olan bu geniş manalı kavramı indirgemeci bir anlayışla ve sadece "İslami" dedikleri, oysa yüzde doksan oranında beşeri görüşleri İslam hukuku diye kabul etmeyi baz alan bir devlet düzeni için kullanıyorlar...

Allah'ın tüm hükümleri (= Kur'an) demek olan şeriatı yıllardır tek bir anlamda, en çok da "bir devlet yönetim şekli" olarak dar bir manada kullanıyorlar.

Bu manada kullanılmasının yol açtığı algıya ve tepkiye gelince de bunu Kur'anın tamamına ve tüm hükümlerine yönelik bir tepki gibi lanse ediyorlar.

Bu durumda "şeriat istemiyoruz" diyenlerin vebali şeriatı Kur'andaki manasıyla değil de tamamen bir devlet düzeniymiş gibi dar ve indirgemeci bir anlamla kullananlarındır. Şeriata sadece "İslami bir yönetim biçimi" anlamı ve çağrışımı yükleyenlerindir.

"Şeriat istemiyoruz" diyenler esasında "Allah'ın hiçbir hükmünü yani Kur'an-ı Kerim'i kabul etmiyoruz" demiyorlar; bizler "İslami" diye bir yönetim şekli olduğuna inanmıyoruz; çünkü Kur'anda böyle bir devlet yönetim modeli yoktur" demiş, bu iddiaya, yani Allah'ın tüm hükümleri demek olan şeriatin sadece bir devlet yönetim modeli şeklindeki yanlış ve maksatlı kullanımına "hayır" demiş oluyorlar.

İslamın bireylerin hayatına yön vermek için değil de sanki (ve tek hedef olarak) "İslami" denilen bir devlet modeli kurmak için gelmiş gibi yapanlara ve böyle bir algı inşa edenlere tavır alıyorlar aslında!

Peki haksızlar mı?

Kur'anda yönetimi hedef alan yani yönetim şekline dair kaç tane ilahi hüküm vardır?

Çok az sayıda olan bazı hükümler öneri midir yoksa katı birer hüküm müdür? Bunlardan hareketle ve, "Geri kalanını siz tamamlayın" denilerek bir devlet modeli üretilmesi mi istenmektedir? Bunlar devlet eliyle tepeden herkese uygulansın diye midir yoksa herkes kendi hayatında uygulasın diye midir?

KUR'ANDA DEVLET YÖNETİMİ İLE İLGİLİ BİR HÜKÜM VAR MIDIR

Kur'anda devlet yönetimini önceleyen ve bu konuda bir model sunan / emir veren çok az sayıda ayet vardır. Bunlar da öneridir, bir devlet modeli bağlamında dile getirilmiş şeyler değildir.

Hal böyleyken en temel Müslümanlık vazifesi "İslami" denilen bir devlet düzeni kurmakmış, bu Kur'anda apaçık emredilmiş ve kıstasları verilmiş gibi yapanlar, böylece şeriati "Kur'anın tüm hükümleri" anlamından koparıp sadece "bir yönetim şekli" anlamı ve algısı yükleyenler büyük bir vebal altındadır diye düşünüyorum.
 
Herkesin malumudur ki bir yönetim şekliyle ilgili her şey Kur'anda yoktur. Bu durumda bir yönetim şekli inşa etmek için gerekli olan ölçü ve kuralların yüzde doksanını insanların beşeri görüşleri oluşturacak demektir. Böyle olduğunda ortaya çıkacak olan sisteme "İslami" demek mümkün olmayacaktır.
 
En az yüzde doksanını (adına içtihat vs. denilse bile) sonuçta beşeri olan görüşlerin oluşturacağı bir sistem İlahi yani İslami değil; olsa olsa insanidir.
 
Evet... 

"İslami" demek "ilahi" yani bir İlaha, daha doğru bir anlatımla Allah'a ait demektir. İnsana ait görüşler yahut sistemler nasıl Allah'a ait olabilir! İnsandan sadır olan her görüş yahut sistem sadece insana aittir. İslam bir dindir. Din ise kaynağı ilahi olan bir sistem demektir. Kaynağı tamamen ilahi değil; büyük ölçüde beşeri olan hiç bir görüş yahut sistem ilahi (dolayısı ile de İslami) değildir.
 
Öyleyse insani bir sisteme "İslami" yani "şeriat" demek şeriata sadece "bir yönetim modeli" algısı yüklemek dışında yapılacak ikinci büyük yanlış demektir.
 
İslam tek tek insanların hayatına yönelmiş, devletleri yahut sosyal yapıları değil, tek tek fertleri hedef almış bir mesajlar sistemidir. Hal böyleyken meseleyi büyük ölçüde toplum ve yönetim merkezli ele alanların iki konuyu "gereğinden çok fazla" öne çıkardıklarını ve bunun altında da dünyevi nitelikli daha başka maksatların yattığını düşünüyorum. Bu iki mevzudan birisi şeriat diğeri de cihattır. Bu iki meselenin bu denli öne çıkarılmasının derininde; çoğunluğu oluşturan her müslüman tabanını hazır bir fırsat olarak kullanıp katı ve sorgulanmayacak nitelikte (haliyle de kalıcı) yönetimler devşirme maksadının yattığını zannediyorum. 
 
Bunlar elbetteki benim şahsi görüşüm ve kişisel algımdır. Kuşkusuz yanılıyor da olabilirim! Sadece farklı bir boyuttan da bakalım diyerek bir pencere açmak istedim. Şüphesiz ki en doğrusunu Allah bilir. 


3653 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Birkaç Fikri Kırıntı - 26/12/2023
Sabahın beşinde
LAİKLİK DİNSİZLİK MİDİR - 24/12/2023
.
Yerli Selefiler Milli Robot Yapmış - 03/02/2023
Hatalı Kandil Algısı - 26/01/2023
Kandil Var mı Yok mu?
Son Risale Dersi - 23/01/2023
Buldum Deme, Hep Ara
Niyet Ettim Kırbaç İçin Namaz Kılmaya - 22/01/2023
Allah Dışı Kaygılara Kulluk Ettirmek
Şu Zamanda Akla Kurt Düşürmenin Önemi - 22/01/2023
.
Mutsuz İnsan Projesi - 21/01/2023
.
Ruhlarımızdaki Şeriat Çatışması - 19/01/2023
Şeriat Yok Diye Yanacak Yıyız?
 Devamı